Move it

Sådan undgår du at tage på igen efter dit vægttab

Vi bliver ofte bombarderet med succeshistorier om folk, der har opnået hurtige og flotte vægttabsresultater –
men der bliver sjældent snakket om, hvad der sker, og hvad der skal til, når målet er nået.

Lad os kigge nærmere på de typiske udfordringer i kølvandet på det ønskede vægttab – og hvad du kan gøre for at blive på sporet.

Du har omsider nået målet. Du har med viljestyrke og stor portion gåpåmod holdt næsen i sporet med vægttabet i sigte ude i horisonten. SUCCESS!

Du har brugt en længere periode på at opbygge gode, stabile vaner.

Men hvad så nu…?
Du står nu i ”anden halvleg” af dit vægttab. Nu skal det holdes.
Så kommer den buldrende. Hverdagen. Nu står din egen fastholdelsesstrategi for alvor sin prøve.
Fristelserne af alt ’det forbudte’ vælter ind fra højre og venstre, og du kan mærke frustrationen og irritationen over at blive fristet af at hoppe tilbage i ”det gamle spor”. Du bliver ramt af tanken “Det er meget lettere, bare at bukke under og hoppe tilbage”, fordi du måske har været vant til det i mange år tidligere. Men er det i virkeligheden lettere?

Lad det være sagt med det samme:

Dét du gør nu, skal du kunne se dig selv gøre resten af livet. 

Kan du ikke se dig selv opretholde din nuværende livsstilsændring 10 år ude i fremtiden, så er der grund til at tage din nuværende tilgang til vægttab op til overvejelse. 

Lad os kigge nærmere på nogle af de gængse udfordringer, når det gælder varigt vægttab.

Frygt for at ryge af sporet

Paradoksalt nok kan der være en frygt forbundet med at være nået i mål. Typisk vil det være frygten for at tage på igen.

Denne frygt kan være altoverskyggende, og der kan opstå en angst for at spise. Du har altså opnået dit ønskede vægttab – men er ikke nødvendigvis sluppet fri af følelsen af ”madstress”.

Hvis bare vægten stiger den mindste smule, sætter en panikfølelse ind.

En håndfuld matadormix er nok til, at den dårlige samvittighed kommer snigende sammen med paniktanken:

”Åh nej, jeg er tilbage i det gamle spor!” – Nej, du er ikke tilbage i det gamle spor, blot på grund af lidt slik, bare rolig.

Men det egentlige problem er hverken din viljestyrke eller bestemte fødevarer. 

Problemet er ‘quick fix’-løsninger fyldt med regler. 

Når du vælger en hurtigløsning i form af en bestemt type diæt/kur, er fællesnævnerne ofte, at der udpeges en række forkerte/farlige fødevarer og måder at spise og ændre livsstil på, som kræver enormt meget energi konstant at tage stilling til og opretholde for ikke at træde ved siden af.  

Kast et blik over disse eksempler: 
  •       Du må ikke spise sukker
  •       Du må ikke spise gluten
  •       Du skal holde dig fra stivelse
  •       Du skal undgå frugtsukker
  •       Du bør spise anti-inflammatorisk
  •       Du må ikke spise mælkeprodukter
  •       Du må ikke spise kød
  •       Du skal tælle alle dine kalorier
  •       Du skal minimum spise 600 gram grønt
  •       Du skal lave al din mad fra bunden
  •       Du skal bruge friske råvarer
  •       Du skal træne fire gange om ugen
  •       Tilføj selv flere

Mærk lige efter engang.
Hvis du virkelig skal overholde alle disse regler, og du fejler, hvis du overtræder bare én af reglerne, er det så den holdbare vej til varigt vægttab?

Ofte handler ’quick fix’ kurene om at skære ”synderne” væk. Overholder du ikke reglerne, som en urimeligt restriktiv kur har sat op, står du med en fiaskofølelse og hak i selvtilliden. 

Det kan føre til uhensigtsmæssige undgåelsestrategier, hvor du går på kompromis med dig selv og fravælger bestemte oplevelser i dit liv. For hvad mon der bliver serveret til familiefødselsdagen i weekenden? 

Har du brugt en vægttabsmetode, der har været præget af regler, forbud og restriktioner, vil du ofte opleve, at trangen til de “forbudte” fødevarer, du har måttet undvære, trækker ekstra hårdt. 

Prøv dette:

Føler du glæde ved at spise eller snacke noget, du nyder, så gør det! Verden går ikke under, fordi du spiser 100 gram slik fredag aften. Det har ingen konsekvenser for at du kan fastholde dit vægttab.
Ved du allerede om formiddagen, at du i aften har lyst til at spise to romkugler, kan du måske begynde at gøre plads til det i løbet af dagen – eksempelvis ved at spise mindre til frokost og/eller eventuelt reducere din aftensmad med en fjerdedel, så der er bedre plads på “kaloriekontoen”.

Tillad dig selv at være en del af hyggen med fredagsslik, kage på arbejdspladsen og sociale arrangementer. Vær blot bevidst om mængden. Et lille stykke kage, smager mindst lige så godt som et stort.

Bliver du ved med at forsøge at ignorere lysten til bestemte fødevarer, bliver trangen så meget desto større. Oftest kommer du til at spise de to romkugler alligevel, så hvorfor ikke være strategisk fra start?

Put ungerne, sluk for TV’et (og manden) og fokusér på at nyde romkuglesmagen i fulde drag – uden dårlig samvittighed. Så er du måske endda tilfredsstillet efter kun én romkugle.

Vi siger det igen:

Hvis ikke du kan se dig selv i livsstilsændringen, skal du finde en vægttabsmetode, du kan se dig selv fortsætte resten af livet. For når du så har nået målet, skal du ikke ændre andet end antallet af kalorier til dit ligevægtsindtag. 

Spørg dig selv, om kulhydrat-boykot, juicekure og antiinflammatorisk kost vitterligt er realistisk for dig som din holdbare måde at leve på. 

For mange kan det være uoverskueligt, hvilken strategi, der er den mest realistiske og holdbare.

Derfor søger mange professionel hjælp hos f.eks. en personlig træner eller vanecoach til at guide dig til den rette strategi, der passer ind i lige præcis DIT liv.
Det er naturligvis vigtigt at du er kritisk i dit valg af en træner/coach, da vedkommende skal passe til dig og forstå dine udfordringer.

Måske bliver du mere motiveret af at følges med andre i et fællesskab, hvor der både arbejdes med træning og vanecoaching. I så fald, kan et vægttabshold, være en rigtig god løsning til dig.

Din indre kritiker

Du har fået flotte resultater og masser af anerkendelse og skulderklap fra familie, venner og kollegaer. 

“Det er dejligt med anerkendelse, men hvad hvis jeg nu ikke kan holde resultaterne. Hvad vil de så ikke tænke? Vil de rynke på næsen og sige ”Hun kunne jo ikke holde det alligevel.”

Det kan føles som et enormt pres. 

MEN! Presset er måske ikke engang sandt. Måske er det blot forestillinger, som kun er skabt af dig og kun findes i dig. De gode mennesker i din omgangskreds vil bakke dig op uanset hvad. Så måske er det slet ikke nødvendigt at frygte, hvad andre vil tænke.

Men det betyder selvfølgelig ikke, at tankerne ikke påvirker dig – og det er helt normalt.

Disse forestillinger kan dog ofte få sat sving i den store hammer, hvor du slår dig selv oven i hovedet med tanker som:

”Hvorfor kan alle andre, når jeg ikke kan?” 

“Det burde ikke være så svært. Hvad er der galt med mig?” 

“Så kan det også være lige meget.” 

“Nytter det overhovedet noget? Det er også lettere bare at lade være.”

… så spørg dig selv, om du kan leve med denne ‘selvsnak’ i årevis.

Prøv dette:

Når du møder tanker som disse, så stil dig selv spørgsmålene:
”Hvad gavner denne tanke mig?”
og
“Hvad går jeg egentlig og fortæller mig selv?” 

Selvom dit umiddelbare svar måske er ”De gavner ingenting”, så vær nysgerrig på, hvad tanken alligevel udløser af andre tanker, følelser, kropslige fornemmelser og handlinger.

Det kan være, at du oplever ubehag, selvbebrejdelse eller tanker, der kredser om sammenligning med andre, der har opnået flotte resultater. 

Når du er nysgerrig på dit tankemønster og skaber bevidsthed, vil det ofte være lettere at gå i en anden retning – i stedet for at blive klistret fast til de selvdestruktive tanker.

Hvad du går og fortæller dig selv, bliver dit fokus og din virkelighed. 

Du bliver hvad du tænker.

Så mind dig selv om, hvor langt du er nået, og hvor meget glæde, energi og overskud du har i din hverdag nu end førhen.

 “Jeg kan jo godt. Når andre kan, kan jeg også godt.

”Jeg er meget gladere nu end tidligere og trives bedre.”

“Jeg har jo faktisk meget mere energi og overskud og kan lide min nye livsstil.

Acceptér at der ALTID vil dukke negative tanker op. Det er helt okay. De må gerne være der. Du behøver jo ikke sætte handling på dem.

Fokus på processen – ikke slutmålet

”Hvorfor skal det være så svært? Nu var jeg jo nået i mål!”

Vi er vant til at tænke i målsætninger, fordi mål giver os noget at sigte efter og vurdere vores succes ud fra. 

Bagsiden er, at vi tænker i resultatmål.
Hvis din motivation og fremdrift har været drevet af fokus på resultater, kan det føles som en flad og forvirrende fornemmelse endelig at være på den anden side af målstregen.

Og hvad så nu?

Når der ikke længere er et resultatmål at bevæge sig mod, skal motivationen hentes et andet sted. 

Fasen efter det ønskede vægttab med frygten for at “falde tilbage” kan ofte føre til, at du kommer til at veje dig for ofte, leve restriktivt og lave kompenserende adfærd, hvor du SKAL løbe, fordi du har spist en Snickers.

Dermed bliver det snarere en usund livsstil, fordi dine tanker og handlinger er præget af konstant ’madstress’, selvovervågning og angst for, at du måske har taget 2-3 kilo på igen. Det fører igen til selvbebrejdelse, dårlig samvittighed og skyldfølelse.

Prøv dette:

I stedet for at fokusere på resultatmål (“Nu er jeg nede på min ønskede vægt, så nu er jeg færdig med rejsen”), så flyt allerede fra start fokus over på processen. Processen er dit liv og de ting, der giver dig glæde og trivsel.

Giver det dig glæde og trivsel at undgå chokolade resten af dit liv? Hvis ikke, så er en nul-sukker-quick-fix-kur måske ikke det rette for dig.

Flyttes fokus fra resultat til proces, bevæger du dig mod det mentalt bæredygtige vægttab og en reel livsstilsændring af lyst frem for pligtfølelse. 

Er du f.eks. stødt på,at du SKAL træne 3-4 gange om ugen, så sænk måske barren til to gange om ugen, hvis det er dét, der realistisk passer ind i din hverdag. (To ugentlige træninger er i øvrigt glimrende).

Giver det dig livskvalitet at snacke hver dag, er der ingen grund til at nægte dig selv dette.   

Du havde en forestilling om, at lykken var at nå din målvægt.

Men måske skal lykken findes INDE i dig selv – i dine tanker og følelser.  

At nogen ser ”sunde ud” er ikke ensbetydende med, at de lever et lykkeligt liv.

Så hvilken tilgang vælger du, for at DU lever et lykkeligt liv uden begrænsninger?

Det kan naturligvis være svært at navigere rundt i sundhedsjunglen på egen hånd og finde den tilgang, som er den rette for dig. Fordi, du er kommet til enden af denne artikel, beviser du, at du har de bedste intentioner til at gøre det bedste for dig selv.

Det har vi stor respekt for, og derfor vil vi gerne hjælpe dig på vej, ved at give dig en gratis snak om hvordan du finder den rette strategi. Uanset om du vil fastholde dine resultater eller vil rigtigt fra start på dit vægttab.

Vil du vide mere om hvad en personlig træner / vanecoach kan hjælpe med? Eller hvad et holdforløb kan gøre for dig? Så se mere her: