Hurtigt vægttab

Hurtigt vægttab opnås ved at være i kalorieunderskud. Det vil sige at du spiser mindre end du forbrænder. Et eksempel: En kvinde på 40 år og 170 cm., som vejer 70 kg. med et lavt til moderat aktivitetsniveau forbrænder ca. 2100 kcal om dagen.
Det vil sige at hvis denne kvinde spiser mindre end 2100 kcal, vil hun tabe sig.
Som tommelfingerregel kan man sige at hvis man ligger 500 kcal i underskud, hver dag i en uge, vil det betyde et fedttab på ca. 500 g. om ugen.
Hvor stort kalorieunderskud?

Hvor stort kalorieunderskud?

Man bør ikke være i for stort kalorieunderskud. Det beregnes ud fra ligevægtsindtaget uden fysisk aktivitet.
Det kaldes BMR – Basal Metabolisk Rate. Kvinden i eksemplet har en BMR på ca. 1400 kcal, så det er altså hvad hun som minimum bør indtage. Hun forbrænder 2100 kcal på en dag og skal minimum spise 1400 kcal, hvilket giver en difference på 700 kcal. Hvis hun gør det, hver dag i en uge vil det give hende et fedttab på ca. 700 g. om ugen.
For at udregne dit BMR, bør du søge hjælp hos en professionel.

Hurtigt vægttab hvordan?

Et hurtigt vægttab kan man få ved at øge aktivitetsniveauet. Vi har lige fundet ud af at kvinden i eksemplet ikke kan opnå et kalorieunderskud på mere end 700 kcal. Hun bør jo ikke spise mindre end 1400 kcal, som er hendes BMR. Derfor skal hun øge aktivitetsniveauet, hvis hun ønsker at det skal gå hurtigere. Øger hun sin forbrænding med fx 300 kcal, så hendes totale forbrænding kommer op på 2400 kcal. Spiser hun kun 1400 kcal (BMR), vil hun altså opnå et vægttab på 1 kg. om ugen.

For hurtigt vægttab

Når det er sagt, er det også vigtigt at sige, at det kan virke meget fristende at tabe sig hurtigt, men er sjældent den bedste løsning. Hvis man taber sig for hurtigt, bliver det ofte en uholdbar løsning. Det ender i mange tilfælde med at man desværre kommer tilbage til start, efterfølgende. Det ville jo være ærgerligt at tage det hele på igen, når man har knoklet for at tabe sig.

Vægttab hvor hurtigt?

Så hvor hurtigt bør et vægttab være? Som tommelfingerregel bør man ikke tabe sig hurtigere end 500 g. pr. uge. På den måde sikrer man, at man ikke gør forløbet alt for surt for sig selv. Taber man sig for hurtigt, er der stor risiko for at miste motivationen undervejs. Man risikerer også at forværre ”cravings”, altså trangen til specifikke fødevarer, som man finder ekstra lækre. Det er ofte varer med simple kulhydrater(sukker) eller fedtholdige varer. Disse varer finder mange som hyper velsmagende og derfor også noget, som er værd at ”crave”.

Husk snacks 😉

Under et forløb, hvor man taber sig, er det en rigtig god idé at huske at give sig selv lov til at snacke lidt og gerne hver dag. Vælg gerne nogle fødevarer, som smager godt, men har et relativt lavt kalorieindhold. Når man tillader sig selv at snacke lidt hver dag, kan det være en god strategi, til at undgå overspisninger.

Du kan med fordel også læse blogindlægget “3 tips til at få styr på din hyggespisning”

Hurtigt vægttab

Læs mere om vægttab her

Har du brug for hjælp?


Har du brug for hjælp til, så hold dig ikke tilbage med at kontakte os. Vi vil gerne hjælpe.
Du kan også tilmelde dig et af vores forløb.