MOVE IT Fitness

Det kan vanecoaching gøre for dig

Der findes mange former for coaching med forskelligt fokus. Vanecoaching beskæftiger sig specifikt med adfærds- og tankemønstre relateret til din sundhed. Formålet er, at du og din coach udforsker dine vaner på en måde, hvor vi sammen finder frem til de rette løsninger, som giver mening for dig

Måske du har hørt begrebet ’vanecoaching’ før, måske ikke? Coaching i det hele taget er en nyere profession i hastig udvikling, og der findes mange typer coaching. Der findes fx også coaching af sportsudøvere, livsstil og ledere, og fælles for de forskellige coaching-discipliner er i bund og grund at hjælpe mennesker med at opnå deres ypperste potentiale.  

Det kan godt lyde lidt abstrakt og langhåret på overfladen, så lad os dykke ned i, hvad vi forstår ved ’vaner’ – samt hvad vanecoaching egentlig er for noget, og hvordan det måske kan være noget for dig.

Vi er vores vaner

En sund livsstil eller mangel på samme kræver ikke nødvendigvis mere viden inden for området. Du ved sikkert allerede en masse om sund kost, træning osv., men det er bare ikke så nemt at komme i gang.

Men hvordan kan det egentlig være?

Men hvis mere information ikke er svaret, hvad er så årsagen til, at mange kæmper med at opnå mål og følge de gode intentioner (og nytårsforsæt) til dørs? 

Forklaringen er, at du er drevet af dine vaner, følelser og overbevisninger. Med andre ord er størstedelen af vores daglige aktiviteter, tanker og handlinger baseret på vaner, som er blevet til over tid. Der er rigtig meget, der så at sige kører på autopilot – ofte uden at vi er klar over det.

At arbejde med vaner – og at ændre dem – handler derfor først og fremmest om at blive bevidst om, hvilke vaner vi i det hele taget har. 

Når du arbejder med dine vaner, lærer du dine forhindringer at kende og får kendskab til, hvorfor du handler og reagerer, som du gør. Det gør, at du kan nå dit mål (f.eks. vægttab og træningsrutine) på en holdbar måde, som du kan holde – også om 10 år.

Et par eksempler:
  • Du har spist fornuftigt igennem hele dagen, men når du kommer hen sidst på eftermiddagen, er energien ved at være brugt op. Det er ulvetime, det har været en hård dag, og du tømmer køkkenskabene for søde sager.
  • Du rammer sofaen, når du kommer hjem fra arbejde. Du havde egentlig aftalt med dig selv, at du skulle træne efter arbejde, men nu kan du simpelthen ikke komme op fra sofaen. Du er blevet for træt til at komme afsted, og træningen virker uoverskuelig.

VaneCoaching kan hjælpe dig med at se nysgerrigt på dine vaner. Du vil ikke opleve, at der er nogen restriktioner eller forbud. Snacks kan f.eks. sagtens indgå i din daglige kost, samtidig med at du taber dig, hvis det er vægttab, der er dit mål.

Det handler ikke om at give dig færdige og rigtige løsninger i form af floskler og opskrifter på ”det gode liv”. Der er heller ingen ‘hurtigløsninger’.

Derimod får du nogle redskaber til at bryde de vaner, du er træt af, og erstatte dem med nogle nye bæredygtige vaner med udgangspunkt i, hvad der fungerer for dig. Hvad der er ’rigtigt’ for én, er ikke nødvendigvis en god løsning for en anden.

Idéen er, at DU finder løsningerne, der passer til DIG og DIN hverdag.

Hvad kan du bruge det til?

VaneCoaching kan f.eks. hjælpe dig med at…

  • opnå et holdbart vægttab med bæredygtige vaner
  • få nogle gode træningsrutiner
  • slutte fred med din krop
  • få ’madro’ – uden ’madstress’ (negative følelser knyttet til spisning)
  • slippe den dårlige samvittighed over for dig selv

En proces fuld af læring om dig selv

Den vigtigste nøgle i forhold til vaneændringer er TÅLMODIGHED. Det tager tid at ændre vaner, og det kræver mange gentagelser. Du vil opleve at ”falde tilbage” i dine gamle vaner flere gange, men når det sker, kigger vi nysgerrigt på, hvad der skete, og arbejder med de nytilkomne forhindringer, så du kan nå dit mål.

Vigtigst af alt er, at din indgang til vanecoaching er åbenhed og lysten til at blive klogere på dine egne mønstre.

Grundtanken med coaching er, at du ikke bare skal have fisk forærende – men lære selv at fiske. Med andre ord er det hjælp til selvhjælp, så du bliver din egen bedste vejleder.